Навчально-методичний посібник
“Дивокрай”
ДНЗ №2
1. Анотація, рецензія, головна ідея створення навчально-методичного посібника «Дивокрай».
2. 2.1.Характеристика екологічної стежини «Дивокрай»
2.2.Паспорт.
2.3.Схема.
2.4.Видова зупинка №1.
2.5.Видова зупинка №2.
2.6.Видова зупинка №3.
2.7.Видова зупинка №4.
2.8.Видова зупинка №5.
2.9.Видова зупинка №6.
3. Спостереження.
3.1. Осінь.
3.2. Зима.
3.3. Весна.
3.4. Весняні явища в природі.
3.5. Літо.
3.6. Проблемні завдання за порами року(запитання, відповіді).
3.7. Природні явища за порами року.
4. Екологічне виховання дошкільників.
4.1. Екологічні завдання «Про що нагадують знаки»
4.2. Заняття з екології «Ми друзі природи».
4.3. Заняття «На гостини до весни».
4.4. Заняття «Таємниці весняного лісу»
4.5. Заняття «Зелений патруль».
4.6. Тематична розвага «Не зашкодь».
4.7. Тематична розвага «Природа навколо нас».
4.8. Заняття «В гості до верби і калини»
4.9. Заняття «Захисти квітку».
5. Дидактичні ігри.
5.1. «Вгадай за описом»
5.2. «З якої гілки дітки»
5.3. «Знайди і опиши»
5.4. «Яка квітка зайва?»
5.5. «Відгадай квітку за описом»
5.6. «Що спочатку, що потім?»
5.7. «Квітковий калейдоскоп»
5.8. «Склади лікарську рослину»
5.9. «Знайди тваринку» (маскування)
5.10. «В якому будиночку ми живем?»АНОТАЦІЯ
Важливою формою екологічної освіти та пропаганди природоохорон- них заходів в дошкільному закладі № 2 -є створення екологічної стежини «Дивокрай», яка пролягає в Ботанічному саду «Поділля» мікрорайону Пирогова.
Екостежина є однією з перспективних форм природо-пізнавальної роботи, яка дає можливість дітям,батькам розширити свої уявлення і знання про природу, побачити незвичайне в звичайному, спонукає до спілкування з природою, являється основою екологічної культури дошкільників, дає дітям елементарні знання про природу:
– орієнтування у найближчому природному середовищі;
-усвідомлення життєво необхідних потреб живих істот в умовах існування;
-ознайомлення з елементарними відомостями про взаємозв’зки живої природи, значення її в житті людини.
-виховання дітей у традиції гармонійного співіснування з природою;
засвоєння дітьми системи знань про природу,виховання гуманного ставлення до природи .
Пропоновані в данному посібнику заняття, спостереження, дидактичні та екологічні ігри, проблемні завдання скомпоновані у певній послідовності, проводяться на видових точках -зупинках, в ігровій формі із залученням добре відомих дітям казкових персонажів.
Матеріал посібника враховує природні здібності дітей, формує екологічну культуру особистості, розвиває естетичні, інтелектуальні почуття у ставленні до природи.
Дані розробки можна ркекомендувати для творчого використання у роботі з дітьми середнього, старшого дошкільного віку.
Запропонований матеріал дуже насичений, об’ємний і носить розвиваючий характер.
РЕЦЕНЗІЯ
НА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧИНЙ ПОСІБНИК
«ДИВОКРАЙ»
У навчально-методичному посібнику «Дивокрай» подано систему роботи з дітьми, зміст, форми та методи, які допоможуть сформувати у дошкільників первинні екологічні знання. Контакт з природним довдовкіллям людини починається з раннього віку. Саме тоді закладаються початки екологічної культури особистості.
Значну увагу приділено практичним аспектам ставлення дітей до природи. Вихователі, батьки в посібнику знайдуть методичні поради щодо організаціїї спостережень у природі, дидактичних вправ та ігор, взаємодії дитини з рослинами і тваринами засобами , екологгічних ігор, проблемних завданнях.
Вихователям та батькам стануть у пригоді інформація про різноманітні явища і об’кти природи, оповідання, легенди, загадки, доступні для сприймання дошкільнятами.
Екологічна стежина «Дивокрай», яка пролягає в Ботанічному саду «Поділля» являє собою унікальну форму поєднання відпочинку і природоохоронної пропаганди. Це своєрідна лабораторія в природних умовах. Вона доступна в різні пори року, і є пішохідною.
Екологічна стежина «Дивокрай» виконує пізнавальну, розвиваючу, естетичну й оздоровчу функції.
Посібник складається з чотирьох блоків:
1. Екостежина «Дивокрай»
2. Спостереження
3. Екологічне виховання
4. Дидактичні ігри
-навчити дітей впізнавати у природі живі об’єкти, бачити ознаки їх пристосування до умов існування, пояснювати їх екологічне значення;
-виховати в дітей культуру естетичного сприймання природи,вчити дітей відчувати природу на дотик, смак, запах, розвивати сенсорні здібності
Основні цілі створення екологічної стежини:
– розробка й проведення на зупинках стежини теоретичних і практичних занять;
– пропагування й проведення природоохоронних заходів;
– інформування дітей про види дерев, тварин,комах рослин, вміння розпізнавати їх у природі;
– формування екологічної свідомості і культури;
– виховання дбайливого ставлення до об’єктів живої природи;
– формування у дітей наукового світогляду. Зупинки на екостежині «Дивокрай»:
Зупинка № 1 «Легені планети»
Зупинка № 2 «Пташине царство»
Зупинка № 3 «Квіткова стежина»
Зупинка № 4 «Зелені сторожили»
Зупинка № 5 «Цвіт комах»
Зупинка № 6 «Друзі наші менші»
Екологічна стежина «Дивокрай»
Екологічна стежина «Дивокрай» проходить неподалік густонаселеного мікрорайону м. Вінниці – села Пирогово, в Ботанічному саду «Поділля».
Ботанічний сад «Поділля» був заснований в 1967 році на честь 50-річчя комсомолу. Раніше на його місці був полігон, стояла військова частина, був тір. Починаючи з 1963 року цю територію почали облагороджувати: завезли і засипали чорноземом, який брали з маленької річечки і засипали всю площу товщиною40 см.В заснуванні Ботанічного саду брали участь всі лісництва Вінницької області. Кожне лісництво засаджувало певну ділянку Ботанічного саду. Всього на його території нараховується близько 46 асоціацій(ділянок) дерев та кущів. В закладанні Ботанічного саду брали участь комсомольці, робітники фабрик та заводів та учні шкіл м. Вінниці. Площа Ботанічного саду становить 51,14 гектара.
І, нарешті, в 1967 році Ботанічний сад було урочисто відкрито. Зараз його вік становить понад 40 років. І в цьому мальовничому і дуже цікавому місці проходить наша екологічна стежина «Дивокрай»
Початок стежина бере біля музею-садиби М.І.Пирогова Саме тут найзручніше спостерігати об’єкти природи, помітити дію екологічних законів.
Основний маршрут довжиною 2 км. Включає 6 видових точок (зупинок). Його можна пройти за 2 години.
Паспорт екологічної стежини
1. Назва екологічної стежини «Дивокрай»
2. Дошкільний навчальний заклад №2 «Краплинка»
3. Місто (район) м. Вінниця, вул. Пирогова, 159
4. Протяжність маршруту: 2 км.
5. Кількість зупинок: 6
6. Назва зупинок: «Легені планети», «Пташине царство», «Квіткова стежина», «Зелені старожили» (модрина, платан, піхта, ялина, сосна), «Світ комах», «Друзі наші менші».
7. Рік створення стежини 2005 рік
8. Види природоохоронної роботи, які здійснюються на стежині систематичні екскурсії впродовж року, спостереження у природі, цільові прогулянки, прогулянки з батьками в вихідні дні, комплексні заняття.
До паспорта додається: макет, карта-схема та біолого-географічний опис зупинок маршруту.
СХЕМА ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖИНИ “ДИВОКРАЙ”
БОТАНІЧНОГО САДУ “ПОДІЛЛЯ”
1 в.т. – «Легені планети» 4 в.т. – «Зелені старожили»
2 в.т. – “Пташине царство” 5 в.т. – «Світ комах»
3 3 в.т. – “Квіткова стежина” 6 в.т. – «Друзі наші менші»
– гора – ялина – місце для відпочинку
– береза – бук – мурашник
– сосна – липа – галявини
– граб – піхта – солов’їне місце
– модрина – безсоромниця – шовковиця – квітник
Видова зупинка №1
Ми з вами вирушаємо до того дерева про яке кажуть, що воно:
Має плаття зелененьке,
Гнучкі, ніжні віти.
Білу кору, стан тоненький,
Як я звуся, діти?
(Берізка)
– Берізка хоче, щоб ви підійшли до неї і обняли її стовбур. (Вона хоче поділитися з вами своєю енергією, додати вам якомога більше сил. (Діти стоять, обнявши стовбур берези 2-3 хвлн.).
– А тепер простягніть руку вгору вздовж стовбура і попросіть: «Берізко, берізко, дай нам стрункі ніжки».
– Погляньте на віти берези. Що вони вам нагадують? Так, кіски. Щоб ваше волосся було таким гарним і довгим, треба знати один секрет. Цей секрет знає бабуся Медуниця. Ось що вона каже. «Щоб мати гарне, довге та шовковисте волосся, потрібно полоскати його відваром із листя берізки. А щоб зубки не боліли прикладайте ватку з настойкою берези до хворого зуба. Потрібно частіше і довше гуляти у березовому гаю, бо повітря тут чисте, а також береза здатна вбивати всі мікроби.»
Будьте всі здоровими!
Зміст видової зупинки №1
1. Характеристика видової точки «Легені планети»
2. Спостереження.
3. Заняття: «В гості до берізки»
«Світ білокорої берізки»
«Зустріч з кленом, каштаном, березою»
4. Фітовітальня «Білокора красуня»
5. Легенда про березу.
6. Дидактичні ігри: №1 «Вгадай за описом» (додаток №1)
№2 «З якої гілки дітки» (додаток №1)
№3 «Знайди і опиши» (додаток №1)
Видова зупинка №2
«Пташине царство»
У всі пори року привертають до себе пьахи, що прилітають до ботанічного саду. Цікав спостерігати за воронами, алками, сороками, граками. Спостерігаючи за сірою вороною, звертаємо увагу на її поведінку перед дощем: сідає на сук, настовбурчує пір’я, опускає крила і сидить, немов столітня бабуся. Сидить і кряче. Коли взимку ворони збираються цілою зграєю, літають, кружляють і крячуть – очікується сніг, мороз або аметіль. Перед настанням холодів ці птахи завжди ховають ніс під кило. Якщо влітку ворони літають високо попід хмарами – на негоду, купаються – на дощ. Цікаво привернути увагу дітей і до того, як сидять ворони. Якщо всі сідають головою в олдин бік та ще й якомога ближче до стовбура дерева – треба чекати вітру. І повіє він із тієї сторони, в яку ворони повернули голови. Дітям слід пояснити, що всі птахи сідають і летять проти вітру.
Цікаво спостерігати за сороками. Ці птахи дуже обережні, чутливі і спостережливі. В лісі сорока стрекотінням повідомляє лісовим мешканцям про появу людини, собаки або дикого звіра. З дітьми варто провести спостереження за поведінкою сороки у різні пори року в різну погоду. Та коли сорока лізе під стріху взимку – буде хурделиця, а коли сороки поводяться галасливо – буде негода.
Чимало цікавих спостережень можна організувати і з граками. Увагу слід звернути на те, як ці птахи граються (на гарну погоду), а коли вони високо вться зграями і падають стрілою на земолю – буде дощ. Спостерігаючи за ними влітку, слід пам’ятати – граки «пасуться» в траві на дощ. Це тому, що перед дощем там більше крмах і ловити їх легше.
Поведінка галок нерідко вказує а суттєві зміни в погоді. Так, якщо влітку галки поховались, слід чекати грози. Якщо взимку збираються надвечір зграєю і галасують – на ясну погоду, на потепління. Перед морозами галки і ворони сідають на верхівки дерев, а перед вітряною погодою – на нижні гілки. Якщо сидять на снігу – очікується відлига.
Увагу малят завжди приверьають спритні горобці. У гарну погоду вони веселі, рухливі. Перед дощем – кволі, принишкли настовбурчивши пір’я. Влітку спостерігаємо, як горобці у поросі купаються, це також на дощ. Дітям слід пояснити, що тепло і висока вологість повітря підвищують активність усіляких нашкірних шкідників; щоб позбутися їх, горобці посилено приймають пилові ванни. Якщо горобці зацвірінькали і пожвавішали під час тривалої егоди – чекай ясну погоду.
1. Характеристика видової точки «Пташине царство»
2. Спостереження
3. Заняття: «Як птахи турбуються про своїх малят»
«Чому співають птахи?»
«Пташине царство»
– Пропонується дітям пройти квітковою стежиною і мовчки вдихати аромат квітів.
– Які квіти ви знаєте?
– Які квіти тут зустрічаємо влітку, восени, навесні, взимку?
– Де вони ростуть?
Під час екскурсії по екостежині звертаємо увагу дітей на оксамитовий килим зітканий з різнотрав’я., блакитний небосхил. Якщо вдивитися в траву можна знайти кормові, лікарські, медоносні, декоративні і навіть отруйні рослини. Серед трав є високі й низькі, повзучі, з яскравими квітами і зовсім непомітні. Кожна рослина призвичаїлася жити в певному співтоваристві. Одні квітнуть ранньої весни, поки інші не затінили їх, інші – пізніше. Найчастіше зустрічаються такі види трав (конюшина, ромашка, незабудка, барвінок, спориш).
Лісові трави утворюють перед деревами килим. У квітках цих ослин комахи знаходять собі їжу, інші живляться їх листям. Багато трав мають лікарські властивості. Дітей знайомимо спочатку з тими травами, які квітнуть ранньої весни – це первоцвіт, мати-й-мачуха, хохлатка, сонтрава. У травні починають квітнути конвалії, гвоздики, згодом звіробій, верес.
– А чому так кажуть:
1. Одна квітка не зробить вінка.
2. Квіти колючі настільки живучі.
3. Кожен цвіт має свій запах.
– Які бувають квіти(декоративні, лікарські).
Зміст видової зупинки №3
1. Характристика видової точки «Квіткова стежина»
2. Спостереження.
3. Заняття №1 «Весняні первоцвіти»
№2 «Буду я природі другом»
№3 «Рослини лікують нас»
4. Фітовітальня «Квіткова стежина»
5. Розповідь бабусі Медунки «Зустріч з лісовими квітами»
6. Легенди (кропива, конвалія, кульбаба, барвінок).
7. Дидактичні ігри:
№4 «Яка квітка зайва» (Додаток№1).
№5 «Відгадай за запахом» (Додаток№1)
№6 «Відгадай квітку за описом» (Додаток №1).
№7 Рухл. гра з м’ячем «Назви квітку»
Видова зупинка №4
«Зелені старожили»
– В якому лісі немає листя? (У хвойному).
– Які дерева ми називаємо хвойними?
– Чим вони відрізняються від листяних?
– Які ви знаєте хвойні дерева?
Влітку і взимку вбрання одне
Та кличуть дітки завжди мене,
Щоб я на свято до них прийшла,
Іграшок багато їм принесла.
(Ялинка)
– В якому лісі немає листя? (У хвойному)
– Які дерева ми називаємо хвойними?
– Чим вони відрізняються від листяних?
– Які ви знаєте хвойні дерева?
Чудово впливає на людський організм повітря хвойних лісів, насичене ефірними смолами. Ним особливо корисно дихати людям, у яких хворі легені, дихальні шляхи. Цінувати чисте, цілюще повітря хвойних лісів, насаджень, поодиноких дерев має кожна людина. Запах сосни, ялини, туї є здоровішим, за пахощі багатьох квітучих дерев. Отже, ці вічнозелені дерева обов’язково треба поширювати і насаджувати біля людських помешкань.
Поради Сороки-астролога
– Ви вже знаєте, хто ви за гороскопом і в який рік народилися. Тому, хто народився під знаком Зодіаку Близнюки, Скорпіон, Стрілець, Рак, Водолій, корисно вдихати запах сосни; Леву і Стрільцю – тую; Скорпіону та Козерогу – запах ялинки. А тому, хто народився в рік Змії та Свині, дуже корисно вдихати запах туї.
Пам’ятка бабусі Медуниці.
Вічнозелена красуня Ялинка. Вона лікує людей – очищає повітря, завдяки їй легше дихати. А хвойні ванни заспокоюють нервову систему.
Дуже багато інструментів виробляють із деревини сосни, ялини: піаніно, скрипки, балалайки, мандоліни, гітари. Ялинка – «музичне» дерево, а музика, як відомо, теж має лікувальну силу. А ще ялина вбирає в себе всі шкідливі речовини і виділяє кисень.
«Диво-дерево»
На екостежині в дошкільників постійно формується узагальнене уявлення про екологічну єдність усіх об’єктів
природи. Одним з таких об’ктів є дивовижне дерево модрина.
Модрина – це дивовжне хвойне дерево, яке скидає голки на зиму, на гілочках залишаються тільки маленькі чорні шишечки.
Довжина стовбура сягає 15 метрів, діаметр – 30-40 см. Гілки ростуть в самому верху стовбура. Весною, в травні, виростають нові, яскраво-зелені голочки.
З деревини модрини виробляють різноманітні меблі та музичні інструменти.
Зміст видової зупинки №4
1. Характеричтика видової точки «Зелені старожили»
2. Тематична розвага:«Про що шепоче ліс?»
3. Заняття «Що таке ліс?»
4. Дидактична ігри:
№1 «Вгадай за описом» (додаток №1)
№2 «З якої гілки дітки?» (додаток №1)
№3 «Знайди і опиши» (додаток №1)
Видова зупинка №5
«Світ комах»
Увагу дітей восени привертаують ті зміни, які відбуваються у поведінці комах з наближенням холодів. Деякі з них зовсім зникають (ті, які живляться пилком і нектаром). Медоносні бджоли не впадають у сплячку. Вони збиваються в купу, зігріваючи одна одну, продовжуючи живитись медом і цукровим сиропом, який їм спеціально постачають бджолярі.
Восени зовсім мало стає метеликів. Куди вони зникають? Більшістьз них гине з настанням перших похолодань. Деякі забиваються в щілини дерев, у кору дерев і там зимують. Для доказовості доцільно відшукати кілька таких сховищ.
Цікаво спотерігати за павуками, їх стає дуже багато восени. Летюча павутина – типове явище у вересні. Звідки вона береься? Чому з’являється восени? Масовий літ павуків – ознака гарної погоди, теплого «бабиного літа». Павуки дуже чутливі до змін вологості повітря. Навіь за гарної пгоди, коли світить сонце вони відчувають збільшення концентрації водяної пари. Це позначається на їхній поведінці. Вранці перед дощем павуки не залишають своєї домівки і не плетуть нові тенета. А якщо ввечері павук вийшов зі свого сховища і почав робити нові сіті – завтра буде тепла, гарна сонячна погода. А як дізнається павук в засідці, що в його тенета потрапила здобич? Коли і як літають павуки? Скільки у них ніг? Спеціальне спостереження слід присвятити аналізу способу живлення павуків. Вони не гризуть і не пережовують здобич щелепами, як це роблять хижі комахи, а висмоктують її.
Зміст видової зупинки №5
1. Характеристика видової точки «Світ комах»
2. Спостереження
3. Заняття:
«Мурашки – лісові санітари»
«Дітям про комах»
Зупинка №6
«Друзі наші менші»
Звертаємо увагу дітей на мешканців Ботанічного саду, а саме: жабу, вужа, ящірку. Жаб є багато видів, вони бувають різного кольору: зелені, руді, коричневі, навіть блакитні. Всі вони взимку сплять між крчами дерев, в намулі річок, у землі, під камінням. Коли ж прийде весна – вони прокидаються і відкладають ікринки у воду, вологі місця, щоб вивились жабенята. Жаби дуже потрібні людям, та ось біда, люди чомусь не люблять їх. Є жаба, яка очищає воду в криницях, її так і називають «криничкою». У воді ви можете побачити блакитну жабу, але не чіпайте її з води не витягуйте, тому, що вона стане рудою. Жаби хороші помічники людям у садах і городах, вони знищують різних шкідників і цим оберігають врожаї. Жаби «співають» перед дощем і перед гарною погодою. Це дуже працьовить, цікаві та корисні тваринки. Тому не чіпайте їх, не знищуйте, вони дуже потрібні і людям і природі.
Вуж, гадюки, ящірки живуть у лісі під пеньками, камінням та в нірках. Зимою вони сплять, а весною вони просинаються і виповзають на сонечко. Вужі не кусаються. У нього біля голови жовті плями, цим він відрізняється від гадюки. Вужі їдять жаб, комах, мишей.
Ящірка дуже швидко бігає, їсть комах, жуків, мух.
Зустрічається в Ботанічному саду зайці, білки, їжаки, кроти. Заєць пересувається стрибками. Заєць-біляк живе у лісі, русак-у полях і степах. Живляться зайці грибами, корою молодих дерев. Вдень зайці відпочивають, а вночі шукають корм. Узимку зайцям важко прохарчуватися. Готуючись до зими зайці міняють свою шубку на густішу та світлішу.
У білки особливо касивий великий і пухнастий хвіст. Подібно до руля він допомагає їй стрибнути на гілку. Живуть білки в лісі на деревах, бігаючи по них так само легко, як птахи літають у повітрі. Гнізда мостять на самому вершечку дерева, з дрібних гілок, моху та лишайника.
Зміст видової зупинки №6
1. Характеристика видової точки «Друзі наші менші»
2. Заняття: «Про тих, кого ми не любимо»
«Пристосування різних тварин для
захисту від ворогів».